Rajin-rajin le memfollow aku ek.....

Thursday, July 9, 2009

Alahai menantu.....

Pak Kasim seorang yg tamak harta..dia menawarkan anak dara suntinya yg cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. Suatu hari datang la Seman, seorang usahawan muda yang kaya ingin melamar anak Pak Kasim. Beliau cukup sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat.
Setelah 3 hari berkahwin, Seman masih duk kat umah mentuanya. Setelah azan maghrib berkumandang, Pak Kasim mengajak Seman untuk solat maghrib berjemaah. Seman jadi menggelabah kerana sebelum ini dia tak pernah solat. Lalu Seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya. “Yang, camner ni.. abg tak penah solat sebelum ni” “tak pe bang, abg ikut je ape yg ayah buat” isterinya berbisik perlahan.
Seman pun keluar untuk solat bersama Pak Kasim. Setelah Pak Kasim mengangkat takbir, Seman pun ikut mengangkat takbir. Lalu Pak Kasim pun membaca surah alfatihah..“Bismillahirrahmanir rahim…” Seman pun turut membaca bismillah dengan lantang… “Bismillahirrahmanir rahim…” aisyh! pelik menantu aku ni, mazhab mana yg dia ikut? setahu aku, imam je yg baca kuat.. getus hati Pak Kasim. Pak Kasim buat selamba aje dan terus membaca surah al-fatihah. Seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji..
Pak Kasim berasa semakin pelik, lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat Seman.. Seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah Pak Kasim. “ish! gila ke menantu aku ni??” Pak Kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari Seman. Seman turut berjalan ke depan mengikut langkah Pak Kasim.
Pak Kasim terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya. Seman terus berlari mengejar Pak Kasim sampai ke tepi sawah, tiba-tiba Pak Kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi. Seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir. Pak Kasim pun terus bertanya kepada Seman. “Seman apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?” “ayah..susah ye nak solat maghrib ni. Baru hari ni saya tau...nak sembahyang sampai kena berlari..”

6 comments:

luvida said...

hikhik...rajen2 la bersolat..:)
menantu yg xtau solat ptot kene rejek r..ne le tgk harte die je..huu

CINTAMANISZ Lite said...

Adoii..naif nya menantu kaya ni yek. Tak amek tau langsung pasal rukun islam ke 2 nih..Tiang agama tu!

jebat_durhaka said...

tp siyes..bile jebat baca cerita alahai menantu ni, leh buat jebat ketawa sensorang wkaakakakakakak

POSH76 said...

Ingatkan ko yg mau dapat menantu...hehe

abgBro said...

hahhahaaha..aku harap crite ni mmg semata2 crite jer..kalu ade btui2 punye..mmg haruu...

jebat_durhaka said...

posh...anak aku baru 13 tahun la, lambat lg tu

paklah..kalu le betul citer tu memang haru biru dunia ni wakakakakkaak

Award