Rajin-rajin le memfollow aku ek.....

Wednesday, June 17, 2009

Awas! Serunding Babi

Awas! Serunding daging babi di pasaran negara jiran kita dan pelancong negara ini diminta berwaspada apabila makan sewaktu berkunjung ke Indonesia. Penemuan lima jenama 'abon' (serunding) dan daging dendeng siap makan yang dibuat daripada babi di pasaran disahkan oleh pihak berkuasa Indonesia, lapor Bernama.

Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM) Indonesia yang melakukan ujian DNA ke atas 35 jenama serunding dan daging panggang yang dijual di pasaran di Jakarta, Jambi, Bogor, Semarang, Surabaya dan Bandung, mengesahkan kandungan daging babi dalam lima jenama. "Sebenarnya tekstur serat babi lebih tidak kelihatan kerana banyak mengandungi lemak. Oleh itu, kita menguji di makmal dengan menggunakan alat bernama the real-time PCR (tindakan berangkaian polimera)," ketua badan itu Husniah Rubiana dipetik berkata. Menurut sebuah akhbar negara itu Republika, jenama-jenama itu ialah:

Dendeng/abon sapi (lembu) gurih cap Kepala Sapi 250 gram
Abon/dendeng sapi cap Limas 100 gram (keluaran syarikat palsu)
Abon/dendeng sapi asli cap ACC
Dendeng sapi istimewa berjenama Beef Jerky Lezaaat (keluaran MDC Food Surabaya)
Dendeng sapi Istimewa No 1 cap 999 (keluaran S Hendropurnomo Malang).

Husniah dilaporkan berkata satu daripada jenama itu didapati menggunakan tanda halal yang kononnya dikeluarkan Majlis Ulama Indonesia (MUI), manakala pengeluar lain menggunakan nama syarikat milik orang lain, menggunakan alamat tidak benar atau tidak tercatat pengeluarnya.

Umat Islam - yang menggemari makanan itu termasuk kalangan anak-anak yang sukakan roti berisi serunding - boleh membezakan produk daripada babi yang warnanya lebih muda berbanding warna daging lembu dan serat babi juga lebih lembut, lapor agensi berita Malaysia dari Jakarta.

MUI dan Jabatan Kesihatan yang melakukan pemeriksaan mendapati para pengeluar itu pada mulanya mengakui menggunakan daging lembu tetapi setelah diuji didapati positif daripada babi.

5 comments:

sararisa said...

keli....nak lagi selamat...oder ngan sara je la serunding daging....gerenti sedap,bersih dan halal...!!!!!!!!! :p

CINTAMANISZ Lite said...

Tu laa jebat..skang ni isu babi kat mana2. Kat kilang biskut, kilang roti, serunding, wafer, kek lapis. Kongsi pengisar tauhu, fishbol, fishkek..ish! jenoh!

jebat_durhaka said...

nanti aku order ek...

jebat_durhaka said...

tu le...baru sekarang ni kita semua disedarkan betul tak kak @lona.Cume masalahnya bile org Islam buat produk yg sama mcm org bukan Islam, org Islam jugak la yg dok pertikaikan kebersihan,harga,kehalalan produk...nape depa tak pertikai produk org bukan Islam

CINTAMANISZ Lite said...

Jebat..lagi satu..spirulina yg baik utk kesihatan tu..adoii!
Dikhabarkan..kalo yg dr amerika nu..ada kena mengena ngan babi gaks.

Jebat ada tak petikan pasal ni? Kalo dpt..siarkan..hehe..

Anak2 akak amalkan spirulina ni. Tp katanya dari Afrika..ntah laa. Nak komen apa pun dh tak tau.

Award